در چند دهه گذشته ، بسیاری از مدلهای درآمد جدید سودآور بوده اند به همین دلیل است که من ۱۶ مدل درآمد از مدل های درآمد (۲۰۲۱) متفاوت را به شما نشان می دهم تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا راه بهتری برای کسب درآمد از ارزش ارائه شده به مشتری وجود دارد یا خیر.

مدل درآمد چیست؟

مدل درآمد استراتژی یک شرکت برای کسب درآمد از ارزشی است که در اختیار مشتریان قرار می دهد

یک شرکت اغلب با ایده ای در مورد نحوه ارائه ارزش به مشتریان خود شروع می کند

در مقابل این ارزش ، شرکت پول می گیرد ، اما دقیقاً چگونه می خواهید این پول را بدست آورید؟

یک مدل درآمد کمک می کند تا نحوه تبدیل ارزش دریافتی مشتری به پولی را که مشتری به شما می دهد ، تبدیل کنید ، این می تواند با برداشتن اشتراک ، توافق بر سر یک معامله یک بار یا شاید دریافت دستمزد ساعتی باشد.

۱۶مدل درآمد متفاوت

۱_ دستمزد ساعتی

در یک مدل دستمزد ساعتی ، زمان می فروشید

شما مقدار پولی را که می خواهید در هر ساعت بدست آورید از پیش تعیین کرده اید و برای هر ساعت کار شده همان مبلغ را دریافت می کنید.

مزایای

ساختار آن بسیار ساده و آسان است..

ارزش دریافتی مشتری نزدیک به ارزش قیمت است.

معایب

بسیار مقیاس پذیر نیست ، فقط تعداد محدودی ساعت در روز وجود دارد و به عنوان یک آژانس ، اغلب استخدام افراد زیادی یک فرآیند طولانی است.

مثال

به یک فرد خود اشتغال فکر کنید که برای کارهایی که انجام می دهد ساعتی حقوق می گیرد یا نمایندگی که ساعت کارکنان خود را به اشخاص ثالث می فروشد..

۲_ مدل تراکنش

در مدل معامله ، یک معامله یکبار وجود دارد.

همراه با طرف خریدار ، فروشنده در مورد قیمتی که محصول خاصی به فروش می رسد توافق می کند.

مزایای

می تواند در بسیاری از موارد مقیاس پذیر باشد..

ارزش دریافتی مشتری نزدیک به ارزش محصول است.

معایب

باید به رسیدگی به شکایات خوب فکر کرد..

مثال

هنگامی که از یک فروشگاه اینترنتی یا از یک سوپر مارکت کالایی خریداری می کنید ، در ازای کالاهای خاصی یک بار معامله می کنید.

۳_ مدل اشتراک

به جای پرداخت مبلغ معینی در هر دوره ، همچنین می توانید پرداخت هر دوره را به صورت خودکار انتخاب کنید..

مدل اشتراک اغلب در شرایطی استفاده می شود که تعداد زیادی خرید مکرر یا بازگشت مشتری وجود دارد.

فواید

بسیار مقیاس پذیر است.

مدل اشتراک بینش خوبی را در مورد درآمد مورد انتظار ارائه می دهد..

معایب

ممکن است ارزش دریافتی مشتری در یک دوره بالا و در دوره بعدی کم باشد ، اما مشتری در هر دو دوره مبلغ یکسانی را پرداخت می کند.

مثال

اگر می خواهید به یک باشگاه بدنسازی بپیوندید ، برای اشتراک ثبت نام کنید تا بتوانید هر هفته به تعداد دلخواه به آنجا بروید.

۴_ مدل تبلیغاتی

اگر بتوانید توجه مردم را جلب کنید ، می توانید از آن مرحله برای فروش فضای حمایت شده استفاده کنید.

فواید

به صورت آنلاین می تواند بسیار مقیاس پذیر باشد ، اما آفلاین که اغلب اینطور نیست..

معایب

مردم به طور کلی از تبلیغات متنفرند و اغلب تعیین این که قبل از اینکه افراد علاقه خود را از دست بدهند چقدر می توانید انجام دهید..

مثال

فیس بوک فضا را در کانال آنلاین خود برای تبلیغات می فروشد ، اما به فکر شرکت Max Verstappen در کمپین های تبلیغاتی Jumbo نیز می افتد

 ۵_ مدل Freemium

در مدل Freemium  محصول در ابتدا رایگان است ، اما در نهایت ، کاربر باید هزینه ای را برای استفاده از محصول یا عملکرد کامل پرداخت کند.

مزایای

یک محصول رایگان معمولاً تبلیغات و کاربران زیادی را ایجاد می کند.

اغلب مدل freemium بسیار مقیاس پذیر است و همه چیز را می توان به درستی اندازه گیری کرد تا بینشی در مورد اثربخشی و درآمد ارائه شود.

معایب

شما هزینه هایی را برای کاربرانی انجام می دهید که در نهایت مشتری شما نمی شوند.

اگر محصول freemium  کاربران ممکن است تصمیم بگیرند نسخه کامل آن را خریداری نکنند.

مثال

Spotify نسخه رایگان برنامه خود را ارائه می دهد که در آن می توانید به موسیقی گوش دهید ، اما شما مرتباً با تبلیغات مورد آزار و اذیت قرار می گیرید و گزینه بارگیری موسیقی را ندارید.

اگر تصمیم به خرید اشتراک دارید ، می توانید موسیقی را بارگیری کنید و دیگر از تبلیغات ناراحت نخواهید شد.

۶_ مدل سرویس

اول ، شما محصولی را با حاشیه نسبتاً پایین می فروشید ، که درآمد کمی از آن دریافت می کنید.

سپس شما برای نگهداری دوره ای که باید انجام دهید ، درآمد کسب می کنید ، که در نهایت بازده نسبتاً بالایی را به همراه دارد.

ممکن است مشتری دائماً مجبور باشد محصولات یا خدمات را از شما خریداری کند .

فواید

جریان مداوم درآمد و درک روشنی از درآمد مورد انتظار شما

معایب

حاشیه نسبتاً کمی در اولین فروش

ممکن است مشتریان ناراضی شوند ، زیرا خلاص شدن از شر شما دشوار است و آنها کنترل خود را از دست می دهند.

مثال

فرض کنید شما یک اتومبیل بسیار ارزان از گاراژ خریداری کرده اید اما مجبورید برای تعمیر و نگهداری به آنجا بازگردید

۷_ مدل طعمه

مشابه مدل سرویس ، اما با مدل طعمه ابتدا یک محصول ارزان قیمت می فروشید و سپس به مشتریان اجازه می دهید قطعات گران قیمت بخرند.

مدل طعمه و قلاب یا مدل ژیلت نیز نامیده می شود.

سود حاصل از قطعات اضافی است که مشتری باید بخرد یا محصولات اضافی که مشتری باید خریداری کند.

باز هم ، قفل فروشنده ممکن است رخ دهد

فواید

به راحتی مقیاس پذیر است و گردش مالی مورد انتظار به راحتی قابل درک است..

مشتری با شرکت شما گیر کرده است

معایب

ممکن است مشتریان ناراضی باشند ، زیرا خلاص شدن از شر شما دشوار است و آنها کنترل خود را از دست خواهند داد.

مثال

ژیلت مردان جوانی را که به تازگی ۱۸ ساله شده اند می فرستد و به این ترتیب ژیلت در اولین لحظه متحمل هزینه می شود.

سپس مرد جوان باید هر بار تیغ ژیلت بخرد که نسبتاً گران است.

۸_مدل مجوز

شما یکبار چیزی را اختراع می کنید و بارها و بارها از آن درآمد کسب می کنید.

اگر چیزی را اختراع می کنید ، می توانید مجوزها ، به عنوان مثال ، حق چاپ یا ثبت اختراع را اعطا کنید.

با اعطای مجوز به فردی که به او اجازه می دهید از ایده شما برای هدفی خاص استفاده کند.

فواید

بسیار مقیاس پذیر ، فقط باید یک بار کاری را انجام دهید

معایب

آنچه شما ساخته یا اختراع کرده اید ممکن است در یک دوره خاص دیگر مرتبط نباشد و مردم دیگر مجوز نخرند.

مثال

اگر عکاسی عکس بگیرد ، اگر دیگران از عکس او برای قرار دادن در وب سایت خود استفاده کنند ، می تواند درخواست پول کند.

۹_ مدل اجاره ای

شما به ندرت از کالاهای خاصی استفاده می کنید ، بنابراین خرید آنها اغلب ارزش چندانی ندارد.

در این صورت ، برخی افراد صاحب این کالاها هستند و می خواهند با قیمتی معین آنها را برای مدت معینی به شما اجاره دهند.

فواید

این فوق العاده ساده است ، تا حدی به این دلیل که تقاضا اغلب از طرف مشتری می آید.

معایب

تعمیر و نگهداری در مورد اجاره اجاره الزامی است

مثال

اگر در حال بازسازی باغ خود هستید ، اجاره یک بیل مکانیکی کوچک برای یک روز بسیار مفید خواهد بود..

۱۰_ مدل مصرف

مشتری هزینه مصرف خود را پرداخت می کند

مزایا

اگر مشتری کار بیشتری از منابع دیگر استفاده نکند ، می تواند بسیار مقیاس پذیر باشد

ارزش مشتری بسیار نزدیک به ارزشی است که مشتری برای آن پرداخت می کند

معایب

نیاز به اندازه گیری قابل اعتماد دارد

مثال

با شرکت های گاز و برق ، هزینه مصرف خود را پرداخت می کنید.

۱۱_ مدل کارگزاری  

برای ارزش افزوده ای که بین دو طرف ارائه می دهید ، کمیسیون دریافت کنید.

اگر از یک توافق موفق بین دو طرف اطمینان حاصل کنید ، می توانید برای آن پول دریافت کنید ، اغلب به صورت کمیسیون

فواید

این مدل را مدل میانجی گری ، مدل وابسته یا مدل کمیسیون نیز می نامند

اگر به شکل یک پلت فرم آنلاین باشد ، می تواند بسیار مقیاس پذیر باشد

معایب

اغلب برای ایجاد یک شبکه در شرایط آفلاین زمان می برد و در مورد یک پلت فرم ایجاد همزمان عرضه و تقاضا دشوار است.

مثال

PayPal برای هر تراکنش موفقی که از طریق پلتفرم خود انجام می دهد ،کمیسیون دریافت می کنید

۱۲_ مدل تولید

شما به نمایندگی از طرف دیگری چیزی تولید می کنید و برای آن پول دریافت می کنید.

مزایا

لازم نیست بیش از حد مشغول باشید و تغییرات بازار را زیر نظر داشته باشید ، زیرا مشتریان با آنچه می خواهند به شما مراجعه می کنند.

معایب

بسیار مهم است که انتظارات مشتری خود را با آنچه می توانید ارائه دهید ، هماهنگ کنید.

مثال

به عنوان یک شرکت فلزی ، ممکن است توسط یک شرکت فلزی دیگر ماموریت داشته باشید که مقدار مشخصی از محصول را تحویل دهید.

۱۳_ مدل بسته نرم افزاری

شما محصول خاصی را می فروشید و با این کار بلافاصله یک محصول مرتبط را می فروشید.

مشتری اغلب نمی تواند به راحتی محصول خاصی را به تنهایی بخرد ، بنابراین اغلب در ترکیب با محصول دیگر به فروش می رسد.

فواید

اگر مشتری یک محصول را خریداری کند ، احتمال زیادی وجود دارد که مشتری کالای مربوطه را همزمان خریداری کند.

معایب

ممکن است از نظر قانونی مجاز نباشد

مثال

هنگام رزرو تعطیلات می توانید بلافاصله بیمه مسافرتی خریداری کنید.

۱۴_ مدل شخصی سازی

شما چیزی سفارشی برای مشتری ایجاد می کنید

بنابراین شما محصولی را ایجاد می کنید که به طور خاص نیازهای یک مشتری را برطرف می کند.

فواید

تمایز آن آسان است

معایب

مقیاس پذیری آن چندان آسان نیست

مثال

به یک کفش نایکی فکر کنید که می تواند شخصی باشد یا مشتری شامپوی خود را جمع کند.

۱۵_ مدل اهداء

مردم به شما کمک مالی می کنند

شما کاملاً به حسن نیت افراد وابسته هستید زیرا آنها آزادند هر چه می خواهند بدهند.

فواید

مردم هرگز از قیمت شکایت نخواهند کرد

مقیاس پذیر است

معایب

تقریباً غیرممکن است که درآمد خود را بر اساس کمک های مالی حداکثر کنید.

به احتمال زیاد فضای کمی برای سرمایه گذاری خواهید داشت.

مثال

ویکی پدیا و تلگرام کاملاً بر اساس کمک های مالی کاربران ساخته شده اند

۱۶_ مدل آربیتراژ

شما از تفاوت قیمت بین دو بازار عرضه کننده کالاهای مشابه سود می برید

به عبارت دیگر ، شما یک محصول را در یک بازار یا در یک پلت فرم خریداری می کنید و آن را با قیمت بالاتری در بازار دیگر یا در پلت فرم دیگر می فروشید..

مزایای

بسیار مقیاس پذیر

معایب

معمولاً زمان از بین رفتن آربیتراژ موضوع زمان است

مثال

شما محصولی را با قیمت ارزان در AliExpress از چین خریداری می کنید و آن را در آمازون در سایر کشورها می فروشید.

چگونه مدل درآمد را انتخاب می کنید؟

چگونه یکی از ۱۶ مدل درآمد را انتخاب کنیم؟

در مورد چگونگی خرید مشتری از شما تحقیق کنید

آیا محصول شما در فروشگاه است یا شاید از طریق یک وب سایت فروش می کنید؟

بررسی کنید که میانگین فرکانس خرید مشتری چقدر است؟

ممکن است مشتری ترجیح دهد فقط مبلغی را به صورت دوره ای واریز کند تا از چیزی به طور نامحدود استفاده کند یا آن شخص ترجیح دهد هزینه یک تراکنش یکبار را بپردازد.

ببینید رقبای شما از چه مدل درآمدی استفاده می کنند

آیا رقبای شما فضای تبلیغاتی می فروشند یا شاید به ازای هر کاربر هزینه دریافت کنند؟

بررسی کنید که چگونه می توان ارزش قیمت را تا حد ممکن به ارزش دریافتی مشتری نزدیک کرد.

چه زمانی مشتری به نتیجه نهایی می رسد؟ آیا می توانید قیمت را با نتیجه نهایی مشتری هماهنگ کنید؟ شاید متریک ستاره شمالی بتواند در اینجا مفید باشد

شما باید خودتان آزمایش کنید تا ببینید کدام مدل درآمد برای تجارت و محصول شما کار می کند ، اما شاید تصویر زیر به شما کمک کند

حالا ما جمع بندی می کنیم

سوالات متداول

مدل درآمد چیست؟

مدل درآمد استراتژی یک شرکت برای کسب درآمد از ارزشی است که به مشتریان ارائه می دهد.

چه مدلهای درآمدی وجود دارد؟

مدلهای درآمدی متفاوتی وجود دارد ، اما حداکثر ۱۵ مدل وجود دارد که بسیار متداول هستند. به عنوان مثال می توان به مدل تبلیغات ، مدل کارگزاری ، مدل معامله ، مدل مجوز یا مدل اجاره اشاره کرد.

مدل درآمد آنلاین چیست؟

به صورت آنلاین ، مدل های درآمد زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد ، اما اغلب مدل معامله ، مدل اشتراک ، مدل freemium ، مدل مصرف یا مدل تبلیغاتی را مشاهده می کنید.

تفاوت بین مدل درآمد و استراتژی قیمت گذاری چیست؟

مدل درآمد در مورد استراتژی ای است که شرکت برای کسب درآمد از ارزشی که به مشتری ارائه می دهد انتخاب می کند و استراتژی قیمت گذاری نشان دهنده نحوه تعیین قیمت مدل درآمد است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *