استراتژی هک رشد چیست؟

به طور طبعی اگر از ۱۰ نفر سوال شود که استراتژی هک رشد چیست ممکن است ۱۰ پاسخ مختلف دریافت کنید، اما به طور مشخص استراتژی هک رشد می تواند در چهار چوب زیر تعریف شود :

یک روش ساده ی داده محور و مجموعه ای از تکنیک های بازاریابی هوشمند می باشد که بر روی دستیابی به رشد مقیاس پذیر ونمایی مشاغل تمرکز می کند.

برای اولین بار مفهوم هک رشد توسط شان الیس ابداع شد، شان الیس در تعریف هکر رشد می گوید : هکر رشد کسی است که مهم ترین هدف او رشد باشد.

فرمول موفقیت در هک رشد مبتنی بر آزمایش و بهینه سازی مداوم است، هدف این است که آموخته های خودتان را در هر مرحله بررسی کنید وبهترین روش ها را انتخاب کنید.

هکر رشد چه ویژگی هایی دارد؟

هکر های رشد همزمان که همانند یک برنامه نویس فکر می کنند مانند یک بازاریاب عمل می کنند و مثل یک مدیر محصول تصمیم می گیرند تا بتوانند موثر ترین  و کار آمد ترین روش برای رشد کسب وکار ها را پیدا کند.

مهم ترین ویژگی هکر رشد تصمیم گیری بر اساس داده ها می باشد،  یک هکر رشد متوجه این موضوع است که چه چیزی را چگونه اندازه گیری و تحلیل کند، آن ها برای شناخت مشتریان از فرضیه ها استفاده نمی کنند و از روش های متداولی همانند A B  تست استفاده می کنند.

در اینجا به ۷ استراتژی هک رشد می پردازیم :

 

۱: ذهنیت رشد

هک رشد با طرز فکر درست شروع می شود. این شامل تمرکز تمام تلاش های شما برای دستیابی به یک متریک مهم است که به آن ستاره شمال نیز می گویند (OMTM)، به عنوان مثال “دستیابی به ۱۰ میلیارد درآمد تا سال ۱۴۰۲”.

بسیار مهم است که OMTM شما قابل اندازه گیری ، دستیابی و سرراست باشد.

به خاطر داشته باشید عنوان فرد یا تیم مسئول رشد ، تمام فعالیت های شما باید در جهت دستیابی به OMTM  باشد.

هکر های رشد دائما در حال ریسک کردن و پیگیری بی وقفه هستند، اگر بخواهیم با یک مثال ساده توضیح دهیم هکر های رشد مانند ماهیگیری عمل میکنند که ابتدا از ۱۰ نوع طعمه مقدار اندکی خریداری می کنند و بررسی می کنند به واسطه کدام طعمه می توانند ماهی های بیشتری شکار می کنند، سپس بهترین طعمه را انتخاب می کنند و از آن مقدار بیشتری خریداری می کنند و چندین برابر یک ماهی گیر معمولی صید می کنند نکته قابل توجه این است که هربار که تصمیم بگیرند در رودخانه ای جدید قلاب بیندازند دوباره این فرآیند را تکرار می کنند.

۲: تیم رشد

مجموعه مهارت های هکرهای رشد به شکل T است، نوار افقی نشان دهنده گستره دانش اعضای تیم و نوار عمودی نشان دهنده دانش عمیق هر کدام از اعضای تیم در یک یا دو تخصص است به طور کلی هیچ کس نمی تواند در هر زمینه ای متخصص باشد

به همین دلیل داشتن یک تیم مستحکم که اعضای آن در یک یا دو زمینه اصلی تخصص داشته باشند و همزمان در مورد طیف گسترده ای از موضوعات هم اطلاعاتی داشته باشند ضرروی ولازم می باشد.

۳ : استراتژی هک رشد، چگونه و چه چیزی؟

همانطور که شما و تیم رشد OMTM خود را دنبال می کنید باید بدانید که هر کاری که برای سرعت بخشیدن به رشد انجام می دهید قابل اندازه گیری باشد، در غیر این صورت باید فعالیت هارا متوقف کنید و سراغ ایده بعدی بروید.

 از آنجا که جایی برای فرضیات وجود ندارد و تمام تصمیمات باید براساس داده ها باشد لازم است با ابزار های داده محور آشنا باشید.

این ابزارها به شما اطلاعات مهمی درباره نحوه تعامل کاربران با وب سایت ها و نرم افزار های شما می دهند وبه سوالات زیر پاسخ می دهند

  •  مشتریان ما از کجا می آیند؟
  •  آنها کجا کلیک می کنند؟
  • چه عاملی باعث میشود صفحه وب سایت مارا ترک کنند ؟

۴ : صدای بازار را بشنوید!

مهم ترین دلیل شکست استارت آپ ها این است که آن ها دقیقا چیزی را تولید می کنند که هیچ کس خاضر نیست خریداری کند، وجود یک محصول عالی دلیلی بر وجود بازار آن محصول نیست، هر چقدر دیر تر این موضوع را بپذیرید زمان، انرژی و هزینه ی زیادی را ازدست خواهید داد!

حال چگونه می توان از این موضوع جلوگیری کرد؟  تنها راه این است که ابتدا با انجام تحقیقات بازار با دقت به بازار خود گوش دهید و محصول خود را متناسب با آنچه در بازار لازم است تولید کنید و تا جایی که می توانید درمورد مشتریان بالقوه خود تحقیق کنید تا بدانید چه عواملی باعث جلب توجه آنها می شود

۵ : تیم بازاریابی و تیم محصول باید باهم هماهنگ باشند

در بیشتر شرکت های سنتی ، تیم های توسعه محصول از تیم های بازاریابی جدا هستند. توسعه دهندگان محصول ، محصول را می سازند و وظیفه بازاریاب فروش آن است. یکی از دلایل موفقیت هکرهای رشد در کمک به رشد شرکت ها این است که آنها این مرز بندی ها را می شکنند  و تیم توسعه محصول وبازاریابی را در یک مسیر هماهنگ می کنند.

Group of Multiethnic Busy People Working in an Office

۶ : کانال های جذب مناسب را برای استراتژی هک رشد پیدا کنید

۱۹ کانال جذب مختلف وجود دارد که باید برای انجام فرآیند هک رشد از آن بهره ببرید.

قطعاً نمی شود از همه آنها به طور همزمان استفاده شود پس بهتر است بدانید که در شرایط فعلی استفاده از کدام کانال های جذب برای شما بهینه است.

هرکدام از این ۱۹ کانال جذب شایسته یک پست وبلاگ جدا برای بررسی هستند، اما در حال حاضر فقط به عناوین آن ها بسنده می کنیم :

  • بازاریابی ویروسی
  • روابط عمومی
  • روابط عمومی نامتعارف
  • بازاریابی موتور جستجو (SEM)
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات اجتماعی و نمایشی
  • تبلیغات آفلاین
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ایمیلی
  • مهندسی بازاریابی
  • هدف قرار دادن وبلاگ های مرتبط
  • توسعه تجاری
  • حراجی و فروش
  • بازاریابی وابسته
  • استفاده از سیستم عامل های موجود
  • نمایشگاه های تجاری
  • رویدادهای آفلاین
  • سخنرانی ساختن اجتماع مردمی

یکی از بزرگترین مشکلات عموم مردم این می باشد که فقط از ابزار و روش هایی استفاده می کنند که با آن آشنا باشند و با این طرز فکر فرصت های بزرگی را از دست می دهند.

شما هرگز نمی توانید دقیقاً بدانید که بازار با شما قرار است چه کاری انجام دهد ولی در عوض می توانید آزمایش کنید و اندازه بگیرید.

برای یافتن کانالهای جذب مناسب، یا اعضای تیم خود درباره ایده ها صحبت کنید و ایده های برتر را انتخاب کنید و سپس آن ها را آزمایش کنید و نتایج را اندازه بگیرید، این فر آیند را تکرار کنید تا بهینه ترین کانال جذب را پیدا کنید و به قدم های نهایی یک پروژه هیجان انگیز هک رشد نزدیک شوید.

۷٫ آزمایش، آزمایش، آزمایش

در حال حاضر شما از ذهنیت رشد استقبال کرده اید، تیمی با مهارت های گسترده را تشکیل داده ای ، اهمیت اندازه گیری را درک کرده ای ، گوش دادن به بازار خود را شروع کرده اید، محصولی را توسعه داده اید که مردم نمی توانند بدون آن زندگی کنند و بهینه ترین کانال کششی را شناسایی کرده اید، فعالیت بعدی  چیست؟

کلید اصلی هک رشد آزمایش ، آزمایش و ادامه آزمایش است، تمام این فر آیند ها را به طور مداوم تکرار کنید تا در هر زمانی، برای هر محصولی بهترین کانال حذب مشتری را شناسایی کیندو در نهایت انجام تمام این فر آیند ها را به شکل یک برنامه ریزی سیستماتیک در سازمان خود تعریف کنید.

 

برای اطلاع از خدمات مجموعه دیجیتال مارکتینگ اُفق در زمینه هک رشد و شرایط همکاری و همچنین در یافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *